10. REACH

10. Reach

På Rudehøj minder 10.klasse på efterskole nok meget om 10. klasser andre steder. For det er endnu et år med undervisning frem mod at kunne gå til folkeskolens prøver, når vi rammer sommeren. 

Og så alligevel – vi har prøvet at forme vores 10. klasse efterskole, så den giver mest mulig mening for flere forskellige elever. 

Hvis du overvejer at skulle i 10. klasse på efterskole, så er du meget velkommen til at tage kontakt og komme forbi til en rundvisning, en kold cola og en snak – det giver nok et endnu bedre indblik i, hvem vi er. 

2 lærerordning i undervisningen

I dansk, matematik og engelsk kører vi 2 lærerordning i undervisningen, for bedst muligt at kunne både støtte og udfordre alle elever på det niveau de er på. Efter årets undervisning er det både muligt at aflægge prøve i FP9 og FP10. 

Vi oplever 2 lærerordningen som et værdsat tiltag både hos elever og lærere. Hvis du er særlig stærk i engelsk, så får du muligheden for at til stadighed at rykke dig fagligt. Du bliver udfordret og hjulpet godt på vej, uanset hvilket niveau du ligger på i de forskellige fag.  

Rejser & Refleksioner

Årgangsrejser

På Rudehøj ved vi, hvor fantastisk det kan være at rejse – og i 10. klasse rejser vi også sammen som årgang. Det er altid et særligt fokus for os, at når vi rejser sammen, så rejser vi pga. indholdet. 

Vi fylder altid noget innovativt indhold på vores ture, som dog også altid giver mulighed for at hygge sammen og få nogle skønne oplevelser sammen. 

De seneste år har vi været i New York, hvor vi både får en på opleveren i kulturen, men også har fokus på at række ud og hjælpe – bl.a. i et lokalt suppekøkken eller lignende. 

Liv og identitet

Et fag der favner både kristendom og samfundsfag. Faget stiller skarpt på samfundsmæssige og religiøse dilemmaer og spørgsmål fx etiske dilemmaer, tro, holdninger og tanker også med udgangspunkt i vores kristne værdigrundlag. Vi reflekterer og debatterer holdninger, værdier og lærer at forholde os til, at andre kan mene noget andet end mig selv. Alle holdninger har ret og respekteres, om end de i diskussioner nogen gange udfordres. Indholdet skabes sammen med eleverne, der er med til at sætte temaer for undervisningen op fx ungdomskultur, digital mobning, rigtig og forkert – hvilke værdier har jeg, aktiv dødshjælp osv.

Fælles undervisning med FRONT

Profilfag

I Profilfag udbyder underviserne nogle emner, som eleverne kan melde sig på. Vi forsøger at ramme bredt, så det i timerne er muligt fx at få noget mere praksis/kropsligt undervisning – eller mødes i et interessefællesskab og blive klogere/dygtigere til noget, man synes er rigtig spændende. Det kan være forskelligt fra år til hvad der bliver udbudt, men det har tidligere fx været: 

Så du kan altså vælge mellem mange forskellige typer profilfag. Et profilfag kører et halvt år gangen og du kan derfor vælge nyt den sidste halvdel af skoleåret 

ACT

Tre lektioner om ugen står der ACT i skemaet for 10. årgang. Her besøger vi forskellige mennesker der har brug for hjælp, primært i Odder by. Det kan variere meget, hvilken type arbejde der vil være, men oprydning, maling og havearbejde vil nok fylde en del. Tre vigtige lektioner, der hjælper os til at træne vores “tjeneste-gen”

Kloge hænder, Idræt & TALK i 10. Reach

Kloge hænder

Formålet med Kloge hænder er at skabe viden om erhvervsuddannelserne og de forskellige hovedretninger:

  • Omsorg, sundhed og pædagogik
  • Kontor, handel og forretningsservice
  • Fødevarer, jordbrug og oplevelser
  • Teknologi, byggeri og transport

Præsentere de forskellige hovedretninger og skabe fordybelse i én af hovedretningerne- At den enkelte får såvel praktisk som teoretisk viden om fordybelsesretningens indhold og muligheder. Vi har fokus på praksisfagligheden og bruger vores hænder på mange forskellige måder og projekter.

Idræt

I 10. Reach har vi også idræt på skoleskemaet hver uge! Det er godt at kunne være sammen også om sport, lege og træning.  

Et par faste timer med masser af god stemning, smil og sved på panden! 

Talk

To lektioner om ugen holder vi TALK. TALK er en fast afsat tid, hvor den enkelte elev vil have samtaletid med en voksen. TALK varetages af Reach lærere, og hver anden uge vil alle Reach eleverne have en samtale. Samtalerne er med til at hjælpe den enkelte på vej, give rum for at dele tanker og udfordringer, både personlige og åndelige. TALK er en vigtig hjælp til den personlige udvikling.